Рада проголосувала питання місцевого самоврядування
Під час спілкування народного депутата України Гереги з виборцями на окрузі №192 Хмельницької області він неодноразово чув занепокоєння людей: після об’єднання громад чи відчуватимуть люди незручності в отриманні тих чи інших довідок, які видають місцеві ради? Лунала й критика, що невеличкі села залишаться забутими й нікому непотрібними. Адже центр громади буде деінде, а розмір сіл не дозволить їм мати потужне лобі у виконкомі об’єднаної громади. Разом з цим, за довідками жителям маленьких сіл доведеться їхати за багато кілометрів.
Робота тільки розпочалася. В селах об’єднаних громад ефективно починають працювати старости, створюються віддалені робочі місця центрів надання адміністративних послуг (ЦНАП). Протягом кількох років, крім вже існуючих, планується створення в країні до 600 центрів надання адміністративних послуг в об’єднаних громадах. Ця робота вже розпочалася - відібрано 14 пілотних об’єднаних громад, незабаром відберуть ще 10. Зараз розробляється кілька моделей надання адміністративних послуг у селах, передбачаються віддалені робочі місця для працівників вже існуючих ЦНАПів. Принципова позиція у тому, що ЦНАПи мають створюватися виключно органами місцевого самоврядування відповідно до потреб та можливостей громад. Працівники цих ЦНАПів цілком можуть їздити з ноутбуком за графіком по віддалених селах і надавати ті чи інші послуги».
За словами народного обранця О. В. Гереги депутати до виконкому кожної об’єднаної громади обираються за мажоритарною системою. Відтак не можна говорити про те, що той чи інший населений пункт не буде представлений у виконкомі громади. Старости, які представлятимуть села, можуть не тільки брати активну участь у роботі виконкому, але й сприяти наданню адміністративних послуг, допомагати у створенні стратегічного плану розвитку громади, корегувати роботу комунальних підприємств. Саме так і відбувається на практиці. Адже в Україні вже працюють понад 300 старост. За прикладом не треба далеко їздити – зовсім поруч працює Дунаєвецька міська об’єднана територіальна громада - найбільша об’єднана громади не лише в Хмельницькій області, а й в Україні, звіт якої пролунав у січні і розміщений на сайтах: http://gerega.org.ua/, http://i.km.ua/.
9 лютого 2017 р. під час голосування за чотири закони стосовно питань місцевого самоврядування, які є критично важливими для продовження децентралізації в Україні, народні депутати їх підтримали.
Парламент прийняв у другому читанні та в цілому проект Закону України №4742 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо статусу старости села, селища)».
Законопроект чітко визначає статус старости шляхом визначення просторових меж його діяльності, кола повноважень, підстав та порядку дострокового припинення повноважень, гарантій діяльності тощо.
Зокрема, в чинне законодавство вводиться поняття «старостинський округ», до якого входять населені пункти (села, селища), що перебували на території юрисдикції ради сільської, селищної територіальної громади, яка увійшла до складу об'єднаної територіальної громади.
Цим запроваджується повсюдність інституту старост в межах об’єднаної територіальної громади, що є гарантією захисту прав та інтересів жителів всіх сіл та селищ.
Верховна Рада прийняла у другому читанні та в цілому проект Закону України №4110 «Про внесення змін до деяких законів України щодо набуття повноважень сільських, селищних, міських голів».
«Набуття повноважень старост, - як зазначив народний депутат України Олександр Володимирович Герега, - дасть можливість безпосереднього управління і долучення їх до процесу прийняття рішень разом з депутатами від виборчого округу. Законопроекти з децентралізації розроблені депутатським корпусом, підтримані Урядом».
Прийняття запропонованого законопроекту дозволить унормувати питання набуття повноважень сільського, селищного, міського голови та обмежить можливості сумісництва посади голови громади з іншими видами діяльності.
Також Верховною Радою прийнятий у другому читанні та в цілому проект Закону України №4772 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо добровільного приєднання територіальних громад).
Законопроект спрощує процедуру добровільного об’єднання територіальних громад, надає право громадам за спрощеною процедурою приєднуватися до вже створеної об’єднаної громади. Він сприятиме формуванню справді спроможних громад, відповідно до затверджених Перспективних планів без порушення Методики формування таких громад.
Змінами, зокрема, визначаються параметри, після досягнення яких новостворена територіальна громада може вважатись спроможною. Така громад повинна бути створена навколо центру, визначеного Перспективним планом формування територій громад області, і в ній повинно проживати не менше половини мешканців від кількості, передбаченої Перспективним планом. Кожна наступна територіальна громада об’єднується з цією громадою за спрощеними процедурами. Також в приєднаних територіальних громадах проводяться вибори депутатів ради об’єднаної громади, у той час, як вибори голови об’єднаної громади не проводяться. Таким чином, у раді новоствореної громади будуть представники від усіх територій.
Четвертим ухвалений Проект Закону про службу в органах місцевого самоврядування №2489.
Автори: Григор’єва О.О., Нескромнюк Л.Ю.