Закон про стандартизацію прийнято у першому читанні
3 грудня на пленарному засіданні прийнятний за основу законопроєкт «Про внесення змін до Митного кодексу України у зв’язку з прийняттям Закону України «Про стандартизацію» (реєстр. № 2477).
Законопроєктом передбачається внесення змін до окремих статей Митного кодексу України з метою приведення у відповідність із Законом України «Про стандартизацію».
Автором виступив народний депутат України Герега Олександр Володимирович, який працює в Комітеті з питань фінансів, податкової та митної політики.
На виконання положень Закону України «Про стандартизацію» щодо внесення змін до законодавчих актів у зв’язку з прийняттям цього закону пропонується внести зміни до підпункту г) пункту 1 частини першої статті 4, частини другої статті 31, статті 32, частини другої статті 34, пункту 4 частини другої статті 149, частини третьої статті 153, пункту 3 частини другої статті 165, частини третьої статті 167, частини дванадцятої статті 356 та частини другої статті 377. Зазначені зміни полягають у виключенні посилань на міжнародні, національні та галузеві стандарти, а також стандарти і технічні умови, прийняті підприємствами, установами та організаціями.
Таким чином, скасовується обов’язковість застосування різного рівня стандартів і технічних умов та забезпечується принцип добровільності застосування міжнародних, національних та галузевих стандартів і технічних умов, прийнятих підприємствами, установами та організаціями, що відповідає міжнародним та європейським принципам стандартизації.
Законопроєкт підтримали Міністерства економіки, юстиції, фінансів та Державна митна служба, колеги у Комітеті.
Головне науково-експертне управління Верховної Ради України, в цілому підтримуючи внесену законодавчу ініціативу, звернуто увагу на зміни, що пропонуються до п.4 ч.2 ст.149 та п.3 ч.2 ст.165, а також на час набуття чинності законопроєкту.
До експертної роботи були залучені помічники-консультанти народного депутата України Гереги Олександра Володимировича – Єгоров О.Б., Шейко О.П., Підрушняк В.І., Федькін А.В., які також зазначили, що зміни передбачають виключення таких документів як: висновки державних органів, експертних установ, організацій, державні стандарти і стандарти підприємства, технічні умови, описи чи креслення зразків з переліку документів, які разом із заявою власник товарів або уповноважена ним особа подає митному органу при оформленні дозволів на переробку товарів на митній території України (стаття 149 МК) або за межами митної території України (стаття 165).
У новій редакції відповідних пунктів залишається лише наступний текст: «інші документи, відповідно до яких здійснюватиметься переробка, за бажанням власника товарів або уповноваженої ним особи», а тому, як зазначається у Висновку ГНЕУ, буде не повною мірою зрозуміло про які документи йдеться.
Чинний текст п.4 ч.2 ст.149 та п.3 ч.2 ст.165 встановлює, що інші документи подаються за бажанням власника або уповноваженої ним особи, тобто цим встановлюється неообов’язковість їх наявності або подання митному органу, що у свою чергу не суперечить міжнародним та європейським нормам, а також положенням Закону України «Про стандартизацію» щодо добровільності застосування міжнародних, національних та галузевих стандартів, а також стандартів і технічних умов, прийнятих підприємствами, установами та організаціями. За таких умов можна погодитись з тим, щоб залишити існуючу редакцію статей 149 та 165.
Що стосується терміну набуття чинності цим законопроєктом, то слід погодитись з позицією Науково-експертного управління, яке зазначає, що законопроєкт системно пов’язаний із Законом України від 20.09.2019 р. № 124-IX, який набирає чинності 16.10.2020 р., а тому доцільно встановити термін набрання ним чинності одночасно із Законом №1224-IX.
Зазначені питання можуть бути розглянуті та узгоджені при підготовці законопроєкту до другого читання.
Автори: Григор’єва О.О., Нескромнюк Л.Ю.