Нові правила для імпортних авто
У Верховній Раді України зареєстровані законопроекти, покликані зменшити вартість імпортних авто і поставити крапку в історії з їх нелегальним ввезенням.
Напередодні до Парламенту були внесені законопроекти, ухвалення яких поставить крапку в історії з нелегальним ввезенням авто в країну, а також зробить більш доступними іноземні автівки для українців.
Чекати далі нікуди
Чому більшість наших громадян відчувають себе дискримінованими, коли постає питання про придбання авто? Ймовірно, через те, що автівка для українців стала розкішшю, дорогим товаром, який далеко не кожен може собі дозволити.
Причин, чому так сталося, чимало, але головна — це акцизний податок, обов'язковий платіж, ставки якого дуже засмучують українських автомобілістів. Розмір акцизу для різних за об’ємом двигуна машин може відрізнятися у 100-150 разів.
Саме дискримінаційна система ставок акцизного податку, а також неможливість митного оформлення та реєстрації в Україні машин, які не відповідають екологічному стандарту "євро-5", призвели до появи в країні такої кількості авто з іноземною реєстрацією.
За даними митниці, 1 травня 2018 року в Україні перебувало понад 315 тис. авто, зареєстрованих в інших державах і ввезених в Україну в режимі транзиту або тимчасового ввезення. Майже половина, 125 тис., — з порушенням терміну перебування.
За даними Нацполіції, у 2017 р. в Україні сталося понад 10 тис. ДТП за участю авто з іноземною реєстрацією або 6% від загальної кількості автомобільних аварій в Україні. У першому кварталі 2018 р. кількість таких ДТП зросла до 8,5%. Поліси обов'язкового страхування придбали лише 198 тис. з 315 тис. власників таких авто.
Це означає, що українськими дорогами прямують потенційно небезпечні машини.
З огляду на це, а також для зменшення вартості митного оформлення авто і створення правових й економічних умов для реєстрації ввезених в Україну авто Комітет ВРУ з питань податкової та митної політики, в якому працює народний депутат України Герега Олександр Володимирович, вніс до Парламенту законопроекти №8487 і №8488 відповідно.
Як буде обчислюватися новий акцизний податок
Акцизний податок для ввезених в Україну авто буде змінений. Базові ставки акцизного податку будуть такими: для авто з бензиновим двигуном — 50 євро, для авто на дизелі — 75 євро.
Йдеться саме про базові ставки, до яких ще будуть застосовуватися коефіцієнти. Розмір акцизного податку, який треба буде сплатити, дорівнюватиме базовій ставці, помноженій на коефіцієнт двигуна та коефіцієнт віку.
Як буде розраховуватися коефіцієнт двигуна? Показник об'єму двигуна буде ділитися на 1 000, а коефіцієнт віку — це кількість повних календарних років. Формула обчислення виглядатиме так.
Чим відрізняється новий акцизний податок від чинного
Головне — акцизний податок з авто, розрахований за запропонованою формулою, буде значно меншим за нинішній.
Завдяки цьому імпортні легкові транспортні засоби стануть для українців доступнішими, а різниця в розмірі ставок для різних за об'ємом двигуна авто не буде суттєвою.
Водночас, акцизний податок на старі авто буде вищий через віковий коефіцієнт, що стимулюватиме купувати новіші авто.
Якими будуть контроль і нові штрафи
Звісно, буде посилений контроль за ввезенням і використанням авто з іноземною реєстрацією.
По-перше, вводиться обмеження на кількість авто, які можна ввозити без грошового забезпечення. Так, нерезидент зможе без грошового забезпечення ввезти в режимі тимчасового ввезення лише одне авто.
Ввезення наступних легкових транспортних засобів передбачає наявність гарантії. Гарантом може бути фінансова установа, яка візьме на себе зобов'язання сплатити суму всіх митних платежів, якщо авто не буде вивезене.
По-друге, посилюється відповідальність за порушення митних правил.
Особа, яка ввезла в Україну автомобіль в режимі транзиту або в режимі тимчасового ввезення, не зможе передати його у володіння, користування або розпорядження іншим особам чи розкомплектовувати його.
Також їй заборонятиметься використання такої машини в підприємницькій діяльності чи для отримання доходу, наприклад, для роботи в таксі. За порушення встановлених правил передбачений штраф 34 тис. грн.
Будь-яка інша особа, яка всупереч встановленим правилам отримає транзитне або тимчасово ввезене авто у володіння, користування або розпорядження чи використовуватиме таке авто в підприємницькій діяльності для отримання доходу, також буде оштрафована.
Перша фіксація зазначених порушень працівниками Нацполіції передбачає стягнення з порушника 8,5 тис. грн., повторна фіксація — 170 тис. грн., позбавлення права керування на рік та оплатне вилучення авто за кошт порушника.
За недотримання строків режимів транзиту та тимчасового ввезення, тобто за невивезення авто за межі країни своєчасно, порушники повинні сплатити штрафи. Розміри штрафів будуть залежати від кількості днів перевищення встановлених строків.
За один день прострочення вивезення транзитного авто з порушника буде стягнуто 170 грн., за три дні відтермінування вивезення тимчасово ввезеної машини — 850 грн.
Зайвий місяць перебування такого автомобіля на митній території України коштуватиме порушнику 170 тис. грн. або навіть транспортного засобу, який може бути конфіскований за рішенням суду.
У законопроекті прописані чіткі правила взаємодії всіх профільних служб і відомств: підрозділів органу доходів і зборів, Державної прикордонної служби, Національної поліції.
Завдяки автоматизованій системі обміну інформацією дані про авто, зафіксовані митником під час відкриття режиму транзиту або режиму тимчасового ввезення, одразу передаватимуться всім органам.
Якщо дозволений строк перебування іноземного авто в Україні сплив, а машина не була вивезена, митник повинен повідомити іншим органам про вчинення правопорушення.
Отримавши повідомлення, поліцейські повинні пильніше відстежувати таке авто на автомобільних дорогах України, а прикордонники — не допустити перетину кордону особою, яка ввезла авто, без сплати відповідних штрафів.
Крім того, Національній поліції буде надано право перевіряти особу водія авто з іноземною реєстрацією на відповідність особі, яка його ввезла. Якщо за кермом буде будь-яка інша особа, поліцейський може накласти на водія штраф і поінформувати про порушення митних правил митницю.
Отримавши таку інформацію, митник під час закриття режиму ввезення матиме підстави для стягнення штрафу з особи, яка ввезла авто, за недотримання обмеження на передавання машини.
Важливо, що протокол про порушення може бути складений митником за відсутності порушника і вручений йому під час виїзду з України.
Митні послаблення
Наразі розмитнення авто проводиться лише на митницях, визначених у затвердженому Міністерством фінансів переліку.
У такому разі водій авто на транзитних номерах повинен їхати до уповноваженого пункту для проведення митного оформлення і сплати митних платежів, а отже, мати значну суму коштів.
За новими правилами, після перетину кордону і заповнення декларації водій вже опинятиметься під митним контролем, однак митницю для проведення оформлення ввезеного транспортного засобу він зможе обрати самостійно — без ризику бути пограбованим або ошуканим.
Замість висновку
Зменшення акцизного податку, а також зняття заборони на митне оформлення та державну реєстрацію авто без обмежень за екологічними нормами — те компромісне рішення, що враховує інтереси всіх сторін: держави, офіційних автоімпортерів, сумлінних платників податків і тих, хто користується автомобілями без митного оформлення та реєстрації в Україні.
Нова модель оподаткування дозволить зменшити вартість нових транспортних засобів і створить правові та економічні умови для реєстрації ввезених в Україну авто з іноземними номерами.
Так само нові правила забезпечать дієвий контроль за переміщенням та цільовим використанням таких авто, а також за дотриманням митних правил резидентами і нерезидентами.
Законопроекти обговорені на всіх рівнях: з представниками ГО "Автоєвросила", Міністерства фінансів, Державної фіскальної служби, Міністерства внутрішніх справ, Державної прикордонної служби, а також профільних асоціацій — виробників, дилерів, імпортерів.
Тож уже цього тижня його можна представити на розгляд парламенту.
Ніна Южаніна, голова Комітету з питань податкової та митної політики Верховної Ради
Джерело: https://www.epravda.com.ua/
Фото: capital.ua